L’obra de molts grans ceramistes s’identifica a partir d’uns esmalts i/o d’uns mètodes
d’aplicació propis i inconfusibles. Pensem en artistes com ara Lucie Rie, Llorens Artigas,
Bernard Leach… En aquest curs farem una recerca per obtenir un esmalt propi que
s’ajusti a uns paràmetres definits prèviament per els/les alumnes. També explorarem les
grans famílies dels esmalts que ens serviran de referència. Farem servir els coneixements
prèvis de formulació adquirits durant el curs d’introducció per desenvolupar aquest procés
de recerca.
Punts de partida per començar a crear o provar un esmalt nou. Recursos bibliogràfics i
online per obtenir fórmules. Com fer-los servir.
Les grans famílies dels esmalts. Segons el seu color, la seva textura o segons la
naturalesa dels seus components, els esmalts es classifiquen en grans famílies: shinos,
tenmokus, microcristal·lins, aventurines, blaus de bari, engalbes vitrificades, esmalts
volcànics, ice crackles, celadons, vermells de coure, esmalts amb cendres …
Explorarem alguns d’aquests grups d’esmalts icònics veient quins factors els fan tan
característics i farem mostres per provar-los.
Transparència, color i textura. L’estudi d’aquestes grans famílies ens ajudarà a veure com
unes combinacions concretes de components ens proporcionen uns resultats determinats
quan busquem un esmalt.
Creant un esmalt propi. Definició dels paràmetres de recerca (qualitats plàstiques i
funcionals). Aspectes a tenir en compte per buscar un esmalt concret (con, suport,
materials disponibles, aplicació…).
Substitucions. Sovint ens trobem que en formular un esmalt necessitem un ingredient del
que no podem disposar (per falta de subministrament, per preu, per esgotament de les
matèries primes etc.). Aprendrem com podem substituir aquests ingredients per uns altres
intentant que l’aspecte dels nostres esmalts no variï excessivament. Farem experiments
pràctics per contrastar la teoria i pràctica.
Les frites. Què són i com les podem fer servir com a punt de partida o com a complement.
Modificacions i mostreig. Sistemes per ajustar esmalts.
Aplicació i reproducció del nostre esmalt. Diferències entre mostra i reproducció a més
gran escala. Mètodes de treball.
Treballarem en equip buscant objectius comuns. Consensuarem aquests objectius per a
que el procés de recerca sigui el més enriquidor possible. Provarem les diferents fórmules
sobre pastilles de mostra i finalment sobre algunes peces.
El curs va dirigit a alumnes que ja tenen unes mínimes nocions de formulació i que
volen ampliar i consolidar el seus coneixements tant a nivell teòric com pràctic.